FAQ - Ofte Stillede Spørgsmål

En personalehåndbog, hvorfor?

Hvorfor skal man have en personalehåndbog

Det skal man, fordi man der kan samle alt det vigtigste inden for HR. Det er en oplagt mulighed for at kommunikere til de ansatte og sikre sig, at de kender til politikker, regler, forventninger, konsekvenser og alt det praktiske.

Derudover sikrer det en virksomhed meget bedre i eventuelle sager, da alt er beskrevet og bekendt.

Er der nogen lov, der kræver en personalehåndbog?

Nej. Der er ingen lov, som kræver en personalehåndbog. 
Så hvorfor bruge tid på det?

En personalehåndbog indeholder mange af de oplysninger, som du har brug for, at dine medarbejdere kender til. Hvad er virksomhedens politik, når det gælder ferieplanlægning, sygemelding, mobning, rygning, kørsel i jeres biler, vanvidskørsel osv. 

Og så er personalehåndbogen et vigtigt dokument, der fortæller om regler og konsekvenser. 

Alt dette kan man fortælle sine medarbejdere på flere måder

  • De kommer og spørger
  • Du giver besked - og håber, at du giver den samme besked hver gang
  • Det er et punkt på møde efter møde

Eller du kan have det stående i din aktive personalehåndbog.
 

Hvad sparer jeg ved at have en aktiv personalehåndbog?

Tid - og ressourcer!
En aktiv personalehåndbog holder medarbejderne opdaterede på indholdet. Desuden kan de fra mobilen let finde de ting, der er nødvendige i hverdagen; hvordan man sygemelder sig, hvornår man skal melde ferie, om der er fri 1. maj osv.
Med en aktiv personalehåndbog skal du blot spare 1-1,5 time om året pr. medarbejder. Så er investeringen tjent hjem.

Og så kan du måske spare en stor bod, fordi dine medarbejdere er informeret ordentligt om regler og konsekvenser.

Produktet

Hvordan får medarbejderne adgang?

Du udfylder en formular med medarbejdernes navne, mail-adresser og mobilnumre.
Når du er klar med virksomhedens aktive personalehåndbog, trykker du på en knap. Så får alle besked.

Kan personalehåndbogen læses på mobilen?

Ja, vi har tilpasset tekst og grafik til mobilen.

Man kan både søge i håndbogen og gennemgå sit forløb som medarbejder.

Man kan selvfølgelig også læse  og søge i den på tablet og pc.

Kan jeg følge med i, om medarbejderne læser den aktive personalehåndbog?

Ja, du kan se dine medarbejderes aktivitet. Du kan se, hvor mange sider de har været på, og om de har svaret på spørgsmålene.

Indholdet

Hvad skal en personalehåndbog indeholde?

Kort sagt; Alt det, dine ansatte bør vide.

  • Alt der handler om retningslinjer, politikker, love og konsekvenser. Det stiller virksomheden godt.
  • Alt det praktiske om sygemeldinger, ferie, nøgler osv. Det letter kommunikationen i hverdagen.

Det første punkt er det vigtigste. Det er de områder, der kan koste dig dyrt, hvis de ikke er beskrevet OG kendt af medarbejderne.

Opdateringer - skal jeg selv gøre det?

Alle de tekster, som er lagt ud i forvejen, søger vi for at opdatere. 
Dine egne tekster, navne på nøglepersoner, mail-adresser og mobilnumre skal du selv opdatere. 
Vi sender en mail nogle gange om året for at huske dig på opdateringerne.
Vi står gerne til rådighed med vores konsulenter, hvis du har behov for at få dine egne tekster opdateret.

Har I overenskomster og lokalaftaler med?

Ikke i de færdige tekster.

Men du kan selv skrive alt det ind, der hører til jeres overenskomst.

 

Står der noget om min virksomhed?

Nej, det, der er unikt for din virksomhed, skal du selv skrive.
Der kan fx være teksten under de tre overskrifter:

  1. Kort om os
  2. Virksomhedens historie
  3. Virksomhedens vision, mission og værdier

Du vælger selv, om du vil skrive noget.
Hvis du ikke skriver noget, vises siden ikke i den færdige håndbog.
 

Skriveprocessen

Hvordan skriver man en personalehåndbog?

Det er et omfattende arbejde at få det hele med. 

Degoans værktøj sørger for at du får alt med. Og de sider, der er helt specielle for din virksomhed, kan du bare oprette og navngive. Vi sørger for, at du når hele vejen rundt.

Kan jeg selv skrive tekster?

Du kan skrive dine helt egne tekster til alle bogens sider og emner. 

Du kan også vælge at bruge de færdige tekster og så måske tilføje lidt selv.

Valget er dit!

Kan jeg ændre i teksterne?

Ja! Altid.

Du kan skrive din helt egen tekst, vælge noget af vores tekst, tilføje eller bare lade Degoans tekst stå, som den er.

Vores tekster dækker dig og din virksomhed godt juridisk. Brud dem. I hvert fald som inspiration.

Hvor meget tid skal jeg sætte af?

Hvis du har fundet alt på huskelisten og har det klar, tager det 2-4 timer at udfylde virksomhedsformularen. Her vælger du tekster og sider og skriver til din personalehåndbog.

Det tager cirka to timer at finde data ud fra huskelisten.

Så på én dag har du en aktiv personalehåndbog

Hvordan kommer jeg i gang?

Vi har gjort det let for dig at komme i gang. Du kan tjekke det hele ud i den gratis prøve.

Når du har besluttet dig og betalt, sender vi en huskeliste, der hjælper dig med at finde ting frem, som du skal bruge. Det tager måske 2-4 timer at finde data. 
Med huskelisten er det nemt at udfylde den formular, der gælder for din virksomhed. Den får du selvfølgelig også adgang til med det samme. Nogen foretrækker at gå direkte til formularen.

Når håndbogen er klar, skal du oprette dine medarbejdere, så de kan få adgang. Det gøres nemt og hurtigt.

Kan jeg få hjælp til at skrive tekster og få læst korrektur?

Hvis du køber Enterprise, kan du få hjælp til korrektur af dine tekster. Korrekturen omfatter stavning og tegnsætning og hjælp til at gøre dine tekster let forståelige.

Du får ikke hjælp til at formulere indholdet.

Abonnement

Ny medarbejder - skal jeg så bestille flere licenser?

Licenser sælges i bunter af 5. Det vil sige, at man køber enten 5-10-15-20 osv. licenser.

Du bestemmer selv, hvem der skal have adgang. Hvis en medarbejder forlader virksomheden, sletter du  vedkommende og opretter en licens til en evt. ny medarbejder.
Hvis du har behov for flere licenser, kan de bestilles via virksomhedsadministratorens side. Her kan man også nedgradere antallet af licenser, hvis man har behov for det.

Hvor mange licenser skal jeg bruge?

Der skal bruges en licens til hver medarbejder.

Alle, der skal have adgang til personalehåndbogen, tælles med: Ledere, mellemledere, funktionæransatte, timelønnede, timelønnede på funktionærlignende vilkår, hel- og deltidsansatte osv. Også timelønnede uden kontrakt, hvis de skal have adgang til personalehåndbogen.

Skal jeg betale hver måned eller en gang årligt?

Du skal betale en gang årligt.

Får jeg besked, inden abonnementet løber ud?

Ja, senest 2 måneder inden abonnementet løber ud, kontakter vi dig.  

Kan jeg stoppe mit abonnement?

Ja, du skal bare kontakte Degoan senest to måneder før, at abonnementet løber ud.
Degoan ApS sender en mail i god tid inden, at tidsfristen udløber, som gør opmærksom på, at det er tid til at vurdere abonnementet.

Skal jeg underskrive en kontrakt?

Nej. Når du har betalt, løber abonnementet i et år.

Får jeg en faktura?

Selvfølgelig. Faktura sendes pr. mail.

Betaling

Hvor ofte skal der betales?

Når abonnementet er betalt, løber det i et år. Abonnementet fortsætter, indtil det siges op med to måneders varsel.

Hvis der i en abonnementsperiode bestilles yderligere licenser, betales der forholdsmæssigt for disse licenser til periodens udløb. I næste abonnementsperiode tælles alle licenser med i det årlige abonnement.

Hvordan betaler jeg?

Du får tilsendt en faktura pr. mail.