Integritet, gennemsigtighed og ansvarlighed er blevet en central del for virksomhederne. Derfor er det vigtigt, at medarbejdere har et sikkert og anonymt sted at rapportere bekymringer.
Degoans digitale whistleblower-ordning kan netop dette.
Ordningen er en digital platform, som er en del af vores personalehåndbog. Her kan medarbejdere rapportere uregelmæssigheder, fejl, eller ulovligheder, som de ser i virksomheden. Det kan omfatte alt fra svindel med økonomi til problemer med sikkerhed. Det er også muligt at gøre whistleblower-ordningen tilgængelig fra websider mv.
Gode grunde til at have en whistleblower-ordning
- Tillid: Medarbejdere vil føle sig mere trygge ved at vide, at de kan lave en anmeldelse uden frygt for ledelsens eller kollegernes reaktion.
- Forebyggelse: Bare det, at der er en whistleblower-ordning kan virke som en afskrækkelse for uærlig adfærd.
- Opdagelse: Problemer kan tages i opløbet.
- Omdømme: Få styr på egne ting i virksomheden. Derved kan man undgå skandaler og beskytte sit omdømme.
- Lovgivning: Hvis der er flere end 50 medarbejdere, er det et juridisk krav at have en whistleblower-ordning.
At investere i en digital whistleblower-ordning er ikke kun en god forretningspraksis, men også en god måde at beskytte virksomheden. Det gælder interesser, medarbejdere og fremtid.
Du kan læse mere om ordningen i Vejledning om whistleblowerordninger på private arbejdspladser fra Justitsministeriet (PDF).