Opdateringer

Her ser du en kort gennemgang af de seneste tilføjelser og opdateringer til Degoans system og håndbøger.
De fleste links vil kun virke hvis du er logget ind som administrator for en virksomhed.

Hvad leder medarbejderne efter?

Medarbejderne har en søgefunktion, der leder efter ord og vendinger i håndbøgerne.

Disse søgninger kan være interessante at se, fordi de fortæller noget om, hvad der er interesse for - og måske hvad medarbejderne ikke kan finde i indholdsfortegnelsen eller ved blot at læse håndbogen.

Derfor er der nu mulighed for at se hvilke søgeord, der er brugt og dermed måske blive klogere på, hvad der skal fokuseres på eller måske tilføjes eller udbygges.

Du finder listen med søgeord under Følg op for din virksomhed.

Søgeordene kræver at du ikke har slået tracking fra for din virksomhed. Det sker under Medarbejderindstillinger for virksomheden.

Billeder af medarbejdere

Et par af vores kunder har stor udskiftning i medarbejderstaben med en del sæsonarbejdere, og havde behov for at have billeder, så nye medarbejdere kunne hjælpes til at genkende hinanden og de fastansatte.

Så nu er der mulighed for at lægge billeder af den enkelte medarbejder ind. Virksomhedens administrator kan gøre det, men medarbejderen kan også selv lægge et foto ind. Hvis en profil redigeres på en mobiltelefon kan kameraet bruges til at tage billedet på stedet.

Billederne vises i medarbejderadministrationen og i Infolisten hvis de er lagt ind. Det er helt frivilligt om denne mulighed bruges, og der behøver ikke være billeder af alle medarbejdere.

 

Afdelingsnavne og -logoer

Hvis din virksomhed bruger muligheden for at inddele i afdelinger., så kan du nu bestemme om det er virksomhedens navn eller afdelingen, der skal vises til medarbejderne.

Nogle virksomheder bruger samme navn og logo til alle, mens andre har et distinkt brand på hver afdeling, og derfor ønsker at medarbejderne ser deres afdeling og ikke den overordnede virksomhed.

Derfor kan du nu vælge at vise afdelingens navn eller både virksomheden og afdelingen i stedet for virksomhedens. Hvis afdelingen har sit eget logo, kan du også erstatte virksomhedens overordnede logo med ét for hver afdeling.

Hvis der ikke er et separat logo, så vises virksomhedens.

Du behøver ikke bruge disse muligheder, men hvis du ønsker at medarbejderne skal kunne se at håndbogen kommer fra deres afdeling, så er muligheden der.

Se alle tilgængelige tekster

Inde fra den printervenlige version af din personalehåndbog, kan du nu se alle sider og alle tilgængelige tekster - både dine egne og dem vi har skrevet, uanset om de er valgt til eller ej.

Det er en god måde at få et komplet overblik over mulighederne, og du kan nemt at gå direkte fra overblikket til redigeringen for fx at ændre dit valg eller rette en tekst.

Vælg muligheden Alle tilgængelige tekster som vist her.

Nye medarbejderfunktioner

Hvis du vil arbejde med flere medarbejdere ad gangen, så er der lavet et nyt sæt funktioner til det. Du finder det over listen med medarbejdere på knappen Flere muligheder. Den fører til en side med flere nye funktioner, bl.a. muligheden for at håndtere flere medarbejdere ad gangen.

Tidsregistrering

I Ledelseshåndbogen finder du de krav og gode ting at huske, når virksomheden skal have styr på tidsregistreringen.

Her finder du også forslag til, hvad virksomhedens politik om arbejdstidsregistrering skal indeholde.

I personalehåndbogen har vi bare tilføjet denne tekst:

Som medarbejder i (Virksomhed) har du pligt til at registrere din arbejdstid. 
Nogle medarbejdere er ikke pligtige til at registrere arbejdstiden.

Se i dit ansættelsesbevis, om du har pligt til at registrere din arbejdstid. Hvis der ikke nævnt noget om registrering af arbejdstid, skal du spørge din nærmeste leder eller HR.

Degoan vil opfordre til, at man som virksomhedsadministrator skriver noget om de regler, der gælder i virksomheden. Fx hvilket system man bruger, virksomhedens politik mv.

Slet ikke medarbejdere

Når en medarbejder holder op i virksomheden, så anbefaler vi at man ikke sletter pågældende i håndbogssystemet, men blot deaktiverer kontoen.

Det kan gøres for hver enkelt medarbejder inde fra medarbejderadministrationen, hvor man redigerer medarbejderen, og fjerner krydset i boksen Aktiv.

Dette vil betyde at medarbejderen stadig findes i systemet, men ikke længere har adgang - og ikke længere tæller med som en brugt licens.

Fordelen er, at alle oplysninger om medarbejderen stadig er tilgængelige, fx sidebesøg og log med tilsendte mails og SMS'er. Disse kan måske være praktiske at have adgang til, hvis man har brug for information om en tidligere ansat.

Desuden kan man uden videre aktivere kontoen igen, og den relevante medarbejder vil så have alle sine oplysninger, og fuld adgang fuldkommen ligesom tidligere, hvilket er langt mere praktisk end at skulle oprette medarbejderen påny.

Hvis man vil deaktivere mange medarbejdere på en gang, så kan det ske via funktionen Håndter flere medarbejdere ad gangen.

Læg din egen tekst forrest

Hidtil har man kun kunnet lægge en tekst ind efter Degoans tekst i personalehåndbogen. Nu kan man vælge at lægge teksten foran Degoans tekst. 

Du skal bare skrive teksten i tekstfeltet og sætte et √ i kassen med teksten: Sæt din egen tekst først.

Det var et ønske fra en af vore abonnenter, som vi nemt kunne opfylde - nu kommer det alle abonnenter til gode.

Tvillingeforældre har ret til ekstra orlov - se Ledelseshåndbogen

Fra d. 1. maj 2024 har forældre til tvillinger ret til 26 ugers ekstra orlov. 13 uger til hver, inden børnene fylder 1 år.

Opdateringen er sket i Ledelseshåndbogen.

Som virksomhedsadministrator skal man selv opdatere personalehåndbogen, hvis man synes, at det er relevant at vide for alle medarbejdere.

Se Ledelseshåndbogen her.

Nyt kontrolpanel

Når man administrerer virksomhedens medarbejdere, kan man håndtere dem individuelt, og fx oprette og rediger medarbejdere.

Men der er en lang række andre funktioner, som har med administrationen af medarbejdere at gøre, og de er nu samlet i et nyt kontrolpanel.

Det tilgås nemmest fra rækken af knapper i medarbejderadministrationen, hvor den nye knap hedder "Flere muligheder",

I panelet finder man bl.a. 

  • Oprettelse af en ny medarbejder
  • Tilkøb af flere licenser og SMS'er
  • Mulighed for at oprette mange medarbejdere på én gang
  • Mulighed for at aktivere eller detaktivere mange medarbejdere på én gang
  • ... samt en række andre funktioner.

Panelet skulle gerne give et bedre overblik over de mange muligheder der er for nemt at administrere medarbejderne.