
I virksomheder med mindst 10 ansatte er der krav om en arbejdsmiljøorganisation (AMO).
Arbejdsgiver har pligt til at oprette en arbejdsmiljøorganisation og sikre, at samarbejdet fungerer og er effektivt i hverdagen.
Virksomheder med 10-34 ansatte
Der er krav om at etablere en AMO i 1 niveau. AMO består af 1 eller flere arbejdsledere og 1 eller flere valgte arbejdsmiljørepræsentanter med arbejdsgiveren eller dennes repræsentant som formand.
AMO varetager både de daglige og de overordnede opgaver (§§ 30 og 31 i bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde)
Virksomheder med 35+ ansatte
Arbejdsgiveren skal - i samarbejde med ledere og medarbejdere - fastsætte hvordan AMO skal organiseres. Der er krav om både arbejdsmiljøgrupper og udvalg.
AMO skal oprettes efter det såkaldte nærhedsprincip, der betyder at, AMO afspejler den almindelige organisering i virksomheden og de arbejdsfunktioner, der udføres. Arbejdsgiver skal sørge for, at virksomhedens øverste ledelse er repræsenteret i AMO.
Der skal være mindst lige så mange arbejdsmiljørepræsentanter som arbejdsledere i AMO.
Det er arbejdsgivers ansvar, at der er tilstrækkelig viden, information og ressourcer til stede for medlemmerne i AMO, til at den kan håndtere opgaver og deltage i løsninger.